Staden Jakobstad söker en museiamanuens

08/07/2022

09/08/2022

Staden Jakobstad söker en museiamanuens för tillsvidareanställning vid Jakobstads museum.

Jakobstads museum är ett aktivt kulturhistoriskt stadsmuseum med fem verksamhetspunkter; Malmska gården, Tobaksmagasinets utställningshall, Strengbergs tobaksmuseum, Runebergs stuga och Westmansmors stuga. Museet öppnade den 1.6.2022 en förnyad basutställning vid Malmska gården och under våren 2023 flyttas vår utställningshall till nya moderna utrymmen.

Till vårt aktiva team söker vi nu en amanuens som kommer att ansvara för museets textilsamling och Strengbergs tobaksmuseum. Till arbetsuppgifterna hör: katalogisering av textiler och tobaksmuseets föremål, förebyggande konservering av textiler, utställningsarbete, ansvar för basutställningen vid Tobaksmuseet, museipedagogiskt arbete (guidningar och föreläsningar) och forskning.

Vi erbjuder dig en grundlig introduktion och möjligheter att utveckla din kompetens. Du får arbeta i en livskraftig stad med stark entreprenörsanda, god sysselsättning och en levande tvåspråkighet.

Behörighetskraven är lämplig högre högskoleexamen med slutexamen i ett museiämne (etnologi, kulturhistoria, historia, konsthistoria eller museologi). God förmåga att i tal och skrift använda svenska och finska och gärna också engelska. Arbetserfarenhet från museibranschen, erfarenhet av amanuensens kommande ansvarsområden, grundkunskaper i museologi och kunskap om samlingsförvaltningssystem räknas som meriter.

Anställningen inleds med 6 månaders prövotid. Den som blir vald skall uppvisa godtagbart hälsointyg.

Kontaktinformation: Chef för museitjänster Carola Sundqvist, 044-7851460

Ansökningarna inlämnas senast den 9.8.2022 kl. 15 via Kuntarekry.

Här hittar du de olika verksamhetsställenas öppettider